Κυριακή 28 Μαρτίου 2010

Ανδρέας Θωμόπουλος: "Παλικαριά είναι να παραδέχεσαι το λαθός σου και να προσπαθείς να το διορθώσεις"!

Τον γνώρισα πέρυσι στο 1 ο  Κινηματογραφικό Φεστιβαλ Κω σε θέματα Υγείας "Ιπποκράτης" που διοργανώθηκε από τη Λουκία Ρικάκη. Μη συνδυάζοντας την εικόνα του προσώπου του, όταν τον συνάντησα σ'ένα καφέ Σάββατο πρωί, αλληλοσυστηθήκαμε και στο άκουσμα του ονόματος "Ανδρέας Θωμόπουλος" πετάχτηκα καθώς έχω κάνει ραδιοφωνικά άπειρες αναφορές στην ταινία "Ο Ασυμβίβαστος" με τον Παύλο Σιδηρόπουλο, της οποίας υπήρξε δημιουργός το 1977. Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 4 Αυγούστου του 1945. 
 Σπούδασε Θέατρο στο London School of Dramatic Art  και Κινηματογράφο στο International Film School στο Λονδίνο
Ξεκίνησε ως βοηθός στο συνεργείο της RAI στο Λονδίνο, όπου έγραψε και τα πρώτα του τραγούδια.
Ζει στην Αθήνα από το 1974, είναι βραβευμένος συγγραφέας, σεναριογράφος, μεταφραστής και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, κινηματογράφου, θεάτρου και τηλεόρασης. Και το κυριότερο: ένας υπέροχος άνθρωπος!!! Η συζήτησή μας έγινε στις 27-3-2010 και μεταδόθηκε από τον "ΠΑΛΜΟ 99.5" .


Πώς ορίζει τον Πολιτισμό ο Ανδρέας Θωμόπουλος: «Πολιτισμός είναι η ανάγκη των ανθρώπων να πάνε παραπέρα. Είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι τα καταφέρνουμε, συγκριτικά με τα 100 ή 200 χρόνια πίσω. Έχουμε κάνουμε βήματα μπρος, ακόμα και έχοντας τα λαμόγια που σε κάθε ευκαιρία μπαίνουν μέσα και χαλάνε το φαγητό προσωρινά. Η ιστορία προχωρά ερήμην μας και αυτό είναι το κακό».




Σχετικά με τις δυσκολίες της ταινίας που δημιούργησε «Γάζα ΙΙ» στα συντρίμμια της Λωρίδας της Γάζας: «Δεν έχει να κάνει με τη δυσκολία ή την ευκολία σε κάποια θέματα, και συγκεκριμένα για την ταινία. Αποτελεί αναγκαστικό δίκαιο και αυτό που προέκυψε είναι η εσωτερική μου ανάγκη».


Η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου ως συμβολισμός: Μας θυμίζει τους περιορισμούς και τις βλακείες μας. Ενώ θα μπορούσαμε να έχουμε κάνει πολλά περισσότερα, καθυστερεί η μεγάλη πρόοδος και απελευθέρωση από τους εαυτούς μας. Πχ. Η Μελίνα αναλαμβάνοντας το Υπουργείο Πολιτισμού, θέλησε να βοηθήσει το Θέατρο. Μέσα στη συνθήκη της χρηματοδότησης των θεάτρων από το Κράτος – γιατί ήταν φυσικό να υπήρχε στην προσπάθεια αρωγής για τον Πολιτισμό - για την προσπάθεια βρέθηκαν τα λαμόγια που ήρθαν και μαγάρισαν την προσπάθεια. Αποτέλεσμα να έχουμε θιάσους ανθρώπων όπου παίρνουν τα χρήματα και κάνουν πάρα πολλές ανοησίες. Αυτό ξεκίνησε από μια υπέροχη πρόθεση. Κάπως έτσι ξεκινούν και οι πόλεμοι. Τα λαμόγια μας φέρνουν σε αδιέξοδα, όταν απέναντι στις υψηλές και ευγενικές προσθέσεις μπαίνει μπροστά το κέρδος, είτε το εγωϊκό, είτε το οικονομικό, είτε το κέρδος της εξουσίας, ‘‘χαλάει το φαγητό’’. Σε αυτό το αδιέξοδο βρίσκεται και η χώρα μας».


Θα βγούμε από το αδιέξοδο?: « Το αδιέξοδο είναι μια διορθωτική συνθήκη που έρχεται να μας αλλάξει τα κακώς κείμενα. Αυτό δε συμβαίνει μόνο στους ανθρώπους, συμβαίνει και στη φύση. Δείτε το σ’ ένα δέντρο όπου ένα κλαρί μεγαλώνει και κάποια στιγμή σταματάει και φτιάχνει άλλο κλαρί και άλλο. Έτσι προχωρά το δέντρο, έτσι θα προχωρήσουμε και μείς. Το θέμα είναι να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά και τη συνείδηση μας ανοιχτή να τα χωρέσει όλα».


Το μεγάλο λάθος της σύγχρονης κοινωνίας: «Ένα είναι το μεγάλο λάθος και το έχει πει ο παππούς ο Σωκράτης: η άγνοια! Έχουμε φτάσει στο σημείο να θεωρούμε πλούσιο αυτόν που έχει πράγματα. Μέγα λάθος. Ο θείος Σκρούτζ που είναι 85 χρόνων, είναι άρρωστος και η φιλοδοξία του είναι τις 75 πλάκες χρυσού να τις κάνει 76, είναι ντενεκές, ηλίθιος! Η ηλιθιότητα γύρω μας είναι τεράστια. Αν θέλουμε να είμαστε και πιο δίκαιοι θα λέγαμε ότι είναι άγνοια. Αν ήξερε ο άνθρωπος ότι θα περνούσε καλύτερα με μισή πλάκα χρυσού και όλα τα άλλα αποφάσιζε να τα έδινε και να τα χάριζε, θα ήταν πολύ πιο πλούσιος. Ακόμα και το μπέρδεμα, το βραχυκύκλωμα και το αυτοτρικλοπόδιασμα με τον εαυτό μας είναι αποτέλεσμα της άγνοιάς μας. Ό,τι κάνει κάποιος το κάνει για να αγγίξει, να αγγιχτεί και να επικοινωνήσει με το κοινό του».


Έχει ξεπεράσει τον εγωισμό του?: «Μεγάλη κουβέντα να πει κάποιος ότι έχει ξεπεράσει τον εγωισμό του. Έρχονται στιγμές που είμαι πιο ντενεκές και από τους ντενεκέδες! Είμαι πια κάποιας ηλικίας και ο χρόνος βοηθά».


Η σχέση του με το Θεό: «Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην πιστεύει στο Θεό με κάποια έννοια. Βεβαίως και πιστεύω στο Θεό. Όλη αυτή η σοφία του σύμπαντος δεν μπορεί να έχει προκύψει ματαίως, ούτε έχει προκύψει για το τίποτα. Υπάρχει λόγος, που δεν είναι οι λέξεις, όπως κάποιοι ποιητές νομίζουν ‘‘ότι εν αρχή είναι ο λόγος, δηλαδή οι λέξεις’’. Ο Λόγος σημαίνει αιτία. Στα μαθηματικά ο λόγος σημαίνει σχέση».


Πώς ορίζει την παλικαριά: «Η παλικαριά για μένα να ελέγχεις τον εαυτό σου, να βλέπεις τη ζημιά που έχεις κάνει, να την παραδέχεσαι και να προσπαθείς να τη διορθώσεις».


Επιείκεια-Ανθρωπότητα- εγωισμός: «Έχω την εντύπωση ότι ως ανθρωπότητα επάνω στον πλανήτη ότι είμαστε ακόμα νέοι, είμαστε ακόμα παιδιά. Αν κρίνει κάποιος από τα λεγόμενα των επιστημόνων το χρόνο ύπαρξης του πλανήτη γη και το πότε- πάλι σύμφωνα με τα λεγόμενα των επιστημόνων – πότε θα τελειώσει, είμαστε όλοι μας 11χρόνα παιδιά. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά λένε ‘‘ αυτό είναι δικός μου, δε στο δίνω’’. Έτσι συμπεριφερόμαστε και μείς, όπως τα παιδιά που μεγαλώνουν. Δεν είμαι ηθικός, ουσιαστικός προσπαθώ να είμαι και δίκαιος. Στα 11 μου, ήμουν εκατό τοις εκατό εγωιστικό πλάσμα. Στα 65 μου είμαι πολύ λιγότερο εγωϊκό πλάσμα. Αυτό υποψιάζομαι ότι συμβαίνει και στους γύρω μου, γινόμαστε όλο και καλύτεροι. Είναι μεγάλο λάθος να κλεινόμαστε και να περιοριζόμαστε στην άρνηση και στην γκρίνια. Υπάρχει απέραντος ηρωισμός γύρω μας, ας το δούμε επιτέλους. Ήμουν στην Αϊτή , συγκινήθηκα πολύ όταν είδα να αφήνει κάποιος το δικός του τραύμα για να φροντίσει του διπλανού του το τραύμα που ήταν μεγαλύτερο και χωρίς αν έχουν κάποια σχέση, όντας άγνωστοι. Αυτά δεν είναι τυχαία, ανήκουν στο μεγαλείο της ψυχής της ανθρώπινης φυλής. Υπάρχει σαφώς απέραντη άρνηση και τη χτυπάμε όπου μπορούμε, αλλά ας μην κλεινόμαστε μόνο σ’ αυτήν.
Από τη στιγμή που υπάρχει ο έρωτας δεν έχουμε δικαίωμα να λέμε ότι όλα ‘έχουν διαλυθεί. Γινόμαστε άδικοι και μέρος του προβλήματος.


Πώς ορίζει το συμβιβασμό: «Συμβιβασμός είναι η πυξίδα σου να σου λέει να πάς ανατολικά και επειδή έρχεται κάποιος σατανάκος λέγοντας σου να πάς δυτικά που θα έχεις κάποιο κέρδος, συμβιβάζεσαι. Επίσης, είναι η έννοια της δειλίας. Μια φυλακή που φτιάχνουμε μόνοι μας. Έχω συναντήσει ανθρώπους που ζουν κάτω από τα γκρεμίδια ενός σεισμού και είναι ελεύθεροι και άλλους που έχουν τα πάντα και είναι εγκλωβισμένοι μέσα στις αλυσίδες του μυαλού τους. Η αυτοκριτική πρέπει να γίνει από τη συνείδηση μας πάντα για να βρούμε το δρόμο μας»..




Τι τον φοβίζει: «Πολλά πράγματα με φοβίζουν: όπως ας πούμε, οι ανοησίες που μπορεί να κάνω την επόμενη στιγμή».


Σχετικά με την Ανωτέρα Δραματική  Σχολή του Δήμου Αγ.Βαρβάρας στην οποία διδάσκει: «Η πολυπλοκότητα πολλών απόψεων που υπάρχει στη Σχολή, η διαφορετικότητα των καθηγητών που υπάρχει, η οποία είναι πολύ σπουδαία υπόθεση, η έλλειψη ενιαίας φιλοσοφία, γραμμή λέγοντας ό,τι ο καθένας κουβαλάει, θέσης πάνω σε θέματα, προκαλεί μπέρδεμα στα παιδιά, όμως αντιλαμβάνονται ότι ο καθένας μιλάει από την καρδιά του και ο κάθε ακροατής διαλέγει και παίρνει».


Το μέλλον του κινηματογράφου στην Ελλάδα: «Η Ελλάδα έβγαλε μια σειρά κινηματογραφιστών, αλλά δεν έκανε συντονισμένη και συγκροτημένη κίνηση και σχολή και αυτό το χρωστάει. Αφήστε με να ταξιδέψω λίγο και να παραμείνω αισιόδοξος και ποιητικός, λοιπόν, πιστεύοντας ότι κάποια στιγμή αυτό θα προκύψει. Βέβαια, ο κινηματογράφος είναι υπόθεση αμερικάνικη, από κει κάποιος παίρνει σταθερές, με αυτά τα πρότυπα λειτουργεί. Παρ’ όλα αυτά όλες οι άλλες χώρες υποχρεώνονται να βρουν λύσεις για να επιβιώσουν στο διεθνές κινηματογραφικό κύκλωμα δημιουργώντας τις σχολές. και παράλληλα προσπαθούν να βρουν λύσεις για να εκπέμψουν όλα όσα κουβαλούν μέσα τους» .


Βρήκε τη δικαίωση ως σκηνοθέτης?: «Υπάρχουν στιγμές που είμαι στα χαμηλά μου και λέω ρε γαμώτο.. και υπάρχουν άλλες που είμαι στα ψηλά μου που βλέπω τα εγγόνια μου να παίζουν και εγώ να τους φτιάχνω τα παιχνίδια τους νοιώθω πάνω από την όπα δικαίωση και τη μη δικαίωση».

Για τον Παύλο, τον «Πρίγκιπα της Ροκ» που υπήρξε προσωπικός του φίλος και πρωταγωνιστής της ταινίας «Ο Ασυμβίβαστος» του 1977: «Ο Παύλος είναι από τα πιο σπουδαία μυαλά και σκέψεις που έχω συναντήσει στη ζωή μου, ανάμεσα στους 3-4 που ο ένας ήταν νομπελίστας, ο άλλος δάσκαλός μου που ήταν μεγαλειώδης. Είχε μια σκέψη που ήταν ξυραφένια ως σκέψη, μια ευαισθησία που δεν έχω συναντήσει γύρω μου ξανά από τότε, και αυτό τον έκανε και πολύ ευάλωτο. Κουβαλούσε μια ποιότητα που είναι δύσκολο να τη βρούμε στον καιρό μας, ήταν γνήσιος, όπως ήταν γνήσιοι και άλλοι που έφυγαν περίεργα. Βέβαια ο Παύλος δεν ήταν μόνο γνήσιος είχε και μια σκέψη πολύ προχωρημένη, ήταν μορφωμένος, ήταν μαθηματικός, διάβαζε πολύ, τον έκαιγαν τα κοινά.
Στον Παύλο βλέπω έναν άνθρωπο που έχει κάνει το μεγαλύτερο καλό στον πολιτισμό. Ο Παύλος ήταν ασυνείδητος δάσκαλος, όπως είναι όλοι οι σπουδαίοι. Είχε ένα χάρισμα που ήταν πολύ βαρύ για αυτόν. Άκουγε ένα τραγούδι μια φορά και το έπαιζε αμέσως. Στη συνθήκη, την τραγουδιστική, εκείνης της εποχής, και μάλιστα τη ροκ και μάλιστα την ψευτο-ροκ, αυτά τα πράγματα δεν χωρούσαν, δεν μπορούσαν να προκύψουν και να αναπτυχθούν. Φανταστείτε ένα ιδιαίτερο λουλούδι, ένα ιδιαίτερο δέντρο που φυτρώνει αρχίζει να αναπτύσσεται , αλλά δίπλα του υπάρχουν ένας πλάτανος, ένα κυπαρίσσι, που του κρύβουν τον ήλιο…πώς να πάει, πώς να αναπτυχθεί … αυτό ήταν ο Παύλος». http://www.παύλοσσιδηρόπουλοσ-στηνκ/

 

Του έβαλαν τρικλοποδιές?: «Αποφεύγοντας να πέσει από τις τρικλοποδιές, απομονώθηκε, διάλεξε μια γωνιά στη γήπεδο της μουσικής, όπως κάνουν όλοι οι σπουδαίοι, βρήκε τους ‘‘συγγενείς’’ του- που μπορεί να είναι λίγοι και ιδιαίτεροι και ακραίοι κάποιες φορές- και συνυπήρχε με αυτούς. Ο Παύλος πλήρωνε πρώτα τους μουσικούς του και αν περίσσευε κάτι, έπαιρνε ο ίδιος. Αυτός είναι αληθινός πλούτος. Δεν κυνηγούσε το κέδρος, ήταν ένας ιερέας της Θεάς Μουσικής, που μάλιστα όταν βρίσκεται στο ιερό και στη στιγμή των αχράντων μυστηρίων και μάλιστα όταν τραγουδάει, αν δεν είναι δήθεν, δε σκέφτεται το προσωπικό του κέρδος, σκέφτεται μόνο αυτό που εκπέμπει. Αυτό ήταν και η δύναμη του Παύλου, ό,τι έλεγε το εννοούσε, δεν το έλεγε για να εντυπωσιάσει , δεν τον αφορούσε αυτό. Ο Παύλος ζούσε για τις Αξίες, χωρίς το ‘‘του’’, όχι τις προσωπικές του αξίες, ζούσε για την ανθρωπότητα. Ήταν από αυτούς που όταν άκουγε κάτι διαφορετικό από αυτό που έλεγε, τ’ άρπαζε, δεν έκανε όπως κάνουμε όλοι μας όταν μας στριμώχνει μια συνθήκη. Ο Παύλος Σιδηρόπουλος ήταν ευγενής στην καρδιά, στη συνείδηση και στην ψυχή. Ήταν σπουδαίος. Οι συνθήκες δεν τον άφησαν να είναι εκεί θα έπρεπε να είναι».



Χαρακτηριστικό που θαυμάζει στον άνθρωπο: «Θαυμάζω την ανάγκη του να δίνει και απεχθάνομαι τη λύσσα του να παίρνει».

Ευχή: «Να μειώνεται η αγνοία και να αυξάνεται η γνώση μέσα μας!».

Ετοιμάζει την ταινία του σχετικά με την Αιτή για το 2ο Κιν/φο Φεστιβάλ Κω "Ιπποκράτης"

"Να διαβάζεις τα σημάδια" της Τζίνας Δαβιλά

Πριν από 20 μέρες με νομολογία καταδικάστηκε στη Ρόδο ένας 62χρόνος για τον απαγχονισμό 2 κουταβιών και τη δηλητηρίαση ενός ακόμα σκύλου στην περιοχή Αφάντου με 9 μήνες φυλάκισης χωρίς αναστολή, εξαγοράσιμη ποινή προς 10 ευρώ την ημέρα και 1500 ευρώ πρόστιμο.

Φιλόζωος ο εισαγγελέας του Δικαστικού Μεγάρου Ρόδου Κωνσταντίνος Μπούτσικος λειτούργησε ως καταπέλτης οδηγώντας το ακροατήριο σε ασταματήματα χειροκροτήματα, όχι μόνο από την ικανοποίηση που έλαβαν ακούγοντας την τιμωρία (και φτηνά τη γλίτωσε κατά την προσωπική μου ταπεινή άποψη), αλλά και από το χαρακτηρισμό του 62χρόνου ως ατόμου επικίνδυνου με ψυχολογικά προβλήματα.

Το περιστατικό εξιχνιάστηκε με τον πιο απρόβλεπτο τρόπο. Δύο αγροφύλακες βλέποντας τα κρεμασμένα σκυλιά παρουσιάστηκαν ως κυνηγοί στον 62χρόνο σχιζώ ( ελπίζω να μην πέσει στην αντίληψη του κ Μπαμπινιώτη ο χαρακτηρισμός) ο οποίος ομολόγησε ότι κρέμασε τα σκυλιά για να παραδειγματίσει όλους, όσοι εκγύμναζαν στην περιοχή του – έτσι πίστευε ο μπαστουνόβλαχος σχιζάκιας – τα σκυλιά τους, μιας και είχε χαρακτηριστεί περιοχή εκγύμνασης σκύλων. Τον ‘τσάκωσαν’ και μάλλον ήταν και πολύ τυχερός που εκείνη τη μέρα δεν έκανε περιπολία γνωστή μου που θα τον κρεμούσε ανάποδα!

Εν τούτοις όχι μόνο δεν πτοήθηκαν οι υπόλοιποι σχιζάκες-μ…..ς , αλλά προ διημέρου κάποιος άλλος πυροβόλησε θανάσιμα ένα άλλο αδέσποτο τραυματίζοντας σοβαρά ένα δεύτερο! Και το θρίλερ συνεχίζεται… Συχνότατα πια, εντοπίζονται κουταβάκια σε κάδους απορριμμάτων – τα έχει μυρίσει αρκετές φορές ο Οδυσσέας μου οδηγώντας με εκεί. Και αναρωτιέμαι: αυτοί οι τύποι δεν έχουν εκδηλώσει την κτηνωδία τους ξανά και κάπως διαφορετικά στο παρελθόν? Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζουν ανισόρροπη συμπεριφορά? Μήπως θα καταλήξω πάλι στο χιλιοειπωμένο – με βαρέθηκα πια- η οικογένεια ή ακόμα σωστότερα η μάνα φταίει για ό,τι βγαίνει στην κοινωνία μας? Πότε επιτέλους ο Έλληνας θα καταλάβει ότι κουκουλώνοντας ένα πρόβλημα έχει ευθύνη? Και πότε θα αρχίσει να πληρώνει για την ανευθυνότητά του?

Πριν από 10 χρόνια, ίσως και παραπάνω, κάποιος στην Ελευσίνα σκότωσε τη γυναίκα του επιχειρώντας στη συνέχεια να αυτοκτονήσει. Οι συγκυρίες τα έφεραν να συναντήσω ένα ανιψιό του που κατά την εξωτερική περιγραφή του θείου του, διαπίστωσα ότι ο σωματότυπός του θείου άνηκε σε κείνον του σχιζοθυμικού που το 94% αυτών κάνει τουλάχιστον ένα στυγερό έγκλημα στη ζωή του, σύμφωνα με το πανεπιστημιακό εγχειρίδιο του Ι.Σ. Μαρκαντώνη «Ανθρωπαγωγική». Ο ανιψιός ομολόγησε ότι όντως ο θείος έπρεπε να παίρνει ψυχοφάρμακα που καταστέλλουν το κεντρικό νευρικό σύστημα, τα οποία δεν του έδιναν τα παιδιά του «για να μην βγουν ρεζίλι», όπως είπε. Στο μεταξύ ο θείος τη γλίτωσε και οδηγήθηκε στο Δρομοκαΐτειο όπου κανένα από τα τέκνα του δεν τον επισκέπτονταν. Συνεπώς, δεν έφταιγε ο εγκληματίας, αλλά εκείνοι που βλέποντας το πρόβλημα το άφησαν να εξελιχθεί.

Ο αγαπημένος μου Λουντβιχ Βιτγκενστάιν είχε πει: «Στο βάθος λύνονται τα προβλήματα. Στην επιφάνεια παραμένουν άλυτα»!

Και πού θέλω να καταλήξω: λίγο να μάθουμε να διαβάζουμε τις συμπεριφορές των άλλων, θα προφτάσουμε πολλά προβλήματα. Από την παιδική ηλικία φαίνεται πού πάει το πράγμα. Θα μου πείτε, πώς γίνεται αυτό? Θέλει απλά ψυχραιμία, παρατηρητικότητα, διάθεση να σπαταλήσεις-θυσιάζεις χρόνο για τον άλλο και αγάπη ουσιαστική, αληθινή, ανιδιοτελή.

Τα σέβη μου!

ΥΓ: Σήμερα Κυριακή στο Εργατικό Κέντρο Ρόδου στις 10:30 πμ θα γίνει συζήτηση για τα αδέσποτα από τους ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΑΔΕΣΠΟΤΩΝ ΖΩΩΝ ΡΟΔΟΥ. για να βρεθεί μια λύση. Και αυτό είναι παρηγοριά!

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

Ανδρέας Θωμόπουλος - Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος αυτό το Σαββατοκύριακο στον "ΠΑΛΜΟ 99.5"


Τα επόμενα πρόσωπα που θα φιλοξενήσει ο "ΠΑΛΜΟΣ 99.5" και οι "Μουσικές Αναδύσεις" είναι :
α) Σάββατο 27-3-2010 ο Ανδρέας Θωμόπουλος, σκηνοθέτης, στιχουργός, σεναριογράφος "Ασυμβίβαστος" με τον Παύλο Σιδηρόπουλο, του οποίου υπήρξε φίλος και θα μας μιλήσει για αυτόν.
β)  Κυριακή 28-3 ο Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος, ο άνθρωπος -ορχήστρα που συμμετέχει σε  αρκετά σχήματα και τελευταία από τους "Άγαμοι Θύται".

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010

"Το παράκανες, ρε Μάνα!" ποίηση Νίκος Λυγερός


- Το παράκανες, ρε Μάνα!
- Τι έκανα πάλι;
- Πού είναι ο άνθρωπος;
- Δεν ξέρω, ταξιδεύει.
- Πάλι! Και πότε θα έρθει;
- Δεν ξέρω.
- Γιατί δεν ρώτησες τη γυναίκα;
- Ούτε αυτή τα ξέρει όλα!
- Εγώ θέλω τον άνθρωπο.
- Γιατί; Τι έγινε;
- Μ’ αρέσουν τα αστεία του.
- Αλήθεια; Και γιατί;
- Γιατί είναι πάντα σοβαρός.
- Καλά, θα πάρω τηλέφωνο.
- Όχι!
- Δηλαδή;
- Να πάρει αυτός.
- Μα;
- Τσου!
- Καλά. Θα πάρει αυτός!
- Ε, αμάν!
- Χτυπάει το τηλέφωνο…
- Αυτός θα είναι!
- Ναι, αυτός είναι.
- Πες του ότι δεν είμαι εδώ!
- Μα, δεν μπορώ!
- Θέλω να σου αφήσει μήνυμα για μένα.
- Εντάξει. Η Ιωάννα δεν είναι εδώ.
- Να της δώσεις πολλά φιλιά!
- Ναι, θα τα μεταφέρω.
- Τι σου είπε;
- Ότι σου στέλνει πολλά φιλιά.
- Και δεν του είπες ότι είμαι εδώ;
- Μα, μου είπες…
- Το παράκανες, ρε Μάνα!

Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Επαναληπτική ανάρτηση συνέντευξης με τον Καθηγητή Νίκο Λυγερό


Η συνέντευξη του Καθηγητή Νίκου Λυγερού μεταδόθηκε στις 24-10-2009 από τον "ΠΑΛΜΟ 99॥5 " και τις "Μουσικές Αναδύσεις" με την Τζίνα Δαβιλά. Θεματολογία: "Κοινωνία-Άνθρωπος-άτομο-Αγάπη-Ιησούς-Συγχώρεση-Ελευθερία-φυλακή-ομοφυλοφιλία-ζωή-θάνατος-Πολιτισμός-εγωισμός-λάθος-θυσία-Φιλία-Χρόνος-εξωγήινοι-θυμός-Δάσκαλος-Παιδεία-Παιδιά...Ζωντανά η συνέντευξη στο www।palmos-fm।gr ή http://www.lygeros.org/


Πόσο εντεταγμένος είναι στο κοινωνικό σύνολο και γιατί υπάρχει θλίψη στο βλέμμα του? : «Πολύ απλά, δεν είμαι καθόλου εντεταγμένος στην κοινωνία। Όσο αφορά τη θλίψη στο βλέμμα, είναι η προβολή σας».

Τι τον έχει μάθει η ζωή?: «Αυτό που ουσιαστικά μας προσφέρει η ζωή, είναι η πρόσβαση στο παρελθόν. Η ζωή είναι μέσο για να μάθουμε. Ουσιαστικά αποτελεί την εμπειρία. Η εμπειρία είναι το συνονθύλευμα των λαθών που κάναμε και που θέλουμε να μην ξανακάνουμε. Βεβαίως και δεν πετυχαίνουμε το να μην ξανακάνουμε τα λάθη μας! Τα λάθη, όμως, δεν είναι πάντα αρνητικά όσο αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις: το να δένεσαι λόγου χάριν με κάποιον, δεν είναι ένα λάθος, εφ’ όσον αποτελεί μια εξάρτηση? Γιατί, λοιπόν, το ξανακάνουμε? Διότι μας αρέσει αυτό το λάθος, μας αρέσει να υπάρχει η εξάρτηση από κάποιον άλλο άνθρωπο, να δεθούμε με κάποιο τον οποίο πρέπει να υπολογίζουμε, γιατί έτσι υπολογίζουμε την ίδια μας τη ζωή। Η συνύπαρξη είναι ένα λάθος που είναι και η ουσία του ανθρώπου. Στην ουσία ο άνθρωπος εξελίσσεται με τα λάθη του και…. πρέπει και να τα συνοδεύει μέχρι που να καταλήξουμε όλοι στο ίδιο στο ίδιο σημείο, που είναι ο θάνατος».

Η θέση του για τον Ιησού (Ανάσταση) : «Τα ανθρώπινα στοιχεία του Ιησού είναι εξωπραγματικά σε κοινωνικό πλαίσιο, αν σε αυτό προσθέσουμε και το θεϊκό στοιχείο, έχουμε λύσει όλα τα προβλήματα। Πρέπει όμως να επισημάνουμε κάτι: Ο Χριστιανισμός βασίζεται στο θεϊκό στοιχείο, γιατί είναι ευκολότερο να εξηγήσει ό,τι χρειάζεται με αυτό τον τρόπο. Όταν κοιτάζετε τον βουδισμό που το κέντρο του είναι ένα ανθρώπινο ον , κατανοείτε ότι φτάνει κάποιος σ’ένα ανώτερο επίπεδο μέσα από την εξέλιξη της σκέψης. Αν θυμηθούμε ότι ο Χριστός ήταν ένα προικισμένο παιδί που πήγαινε στις συναγωγές, μελετούσε τα κείμενα και ήξερε να τα εξηγήσει πριν απ’όλους τους άλλους, μιλούσε με μεγάλους, ήδη καταλαβαίνουμε ότι ήταν ήδη ένα φαινόμενο. Αυτό το καλύπτουμε με το θεϊκό στοιχείο, και επειδή ήταν σπάνιο για εκείνη την εποχή, για αυτό και οι Εβραίοι τον αναγνώρισαν ως προφήτη.Αυτό που βλέπω στον πυρήνα του Ιησού είναι ότι γνώριζε από την αρχή το τέλος. Αυτό το γνωρίζουν μόνο σπάνιοι άνθρωποι, το συναντήσαμε και στον Προμηθέα. Το σημαντικό στοιχείο για μένα για να γίνεις άνθρωπός είναι να συνειδητοποιήσεις ότι η ζωή αρχίζει με το θάνατο.Αν δε συνειδητοποιήσεις ότι είσαι θνητός, αλλά τεχνητά θεωρείς ότι είσαι αθάνατος, μπαίνεις μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο που αναπαράγει το παρόν χωρίς να ενδιαφέρεται ούτε για το παρελθόν ούτε και για το μέλλον। Ενώ, όχι με την πίστη, αλλά με το στρατηγικό δόγμα ότι όλα ξεκινούν μέσα στο θάνατό, στην πραγματικότητα πρέπει να παράγεται ένα έργο πριν έρθει αυτή η στιγμή, το τέλος της ζωής। Όλοι αυτοί που νομίζουν ότι είναι αθάνατοι κάνουν πράγματα για το αύριο χωρίς να λειτουργούνε για το σήμερα। Αν έβλεπαν τα πράγματα αλλιώς, θα είχαν αυτό το μελαγχολικό βλέμμα, που λέτε ότι διακρίνετε σε μένα।

Υπάρχει ζωή μετά το θάνατο?: «Πιστεύω ήδη ότι υπάρχει ζωή και πριν το θάνατο। Μερικές φορές παρακολουθώ νέα παιδιά που ασχολούνται με το ποια δουλειά θα πιάσουν για να πάρουν σύνταξη και αναρωτιέμαι, αν υπάρχει ζωή και πριν τη σύνταξη… Ζωή νομίζω ότι υπάρχει και πριν και μετά απλώς, στο μετά δεν έχουμε πρόσβαση»॥
Τι κάνουμε λάθος στη ζωή μας? «H ζωή μας είναι ένα λάθος, γιατί πρέπει να είναι σωστή? Η έννοια της ορθότητας είναι μια γενική θεωρία και μπορεί να έχει εξαιρέσεις । Είναι μοναδική εκ φύσης για τον καθένα μας ।Δεν μπορούμε να κάνουμε στατιστική για τον εαυτό μας, αλλά μόνο για τους άλλους। Ζούμε πάνω σε μια ιδιομορφία। Είναι σαν είστε πάνω στην κορυφή ενός κύβου και οποιαδήποτε κίνηση και να κάνετε θα πάτε στην άλλη πλευρά। Είναι λάθος να διερευνήσετε τις πλευρές, είναι λάθος να φύγετε από την κορυφή? Ο μόνος τρόπος για να πιάσετε μια άλλη κορυφή, είναι να φύγετε από τη δική σας। Άρα, το λάθος είναι δημιουργικό। Η σωστή κίνηση μπορεί να είναι και ανούσια, γιατί δεν προσφέρει κανένα καινούριο πλαίσιο. Το λάθος αποτελεί τον πιο σύντομο δρόμο για να αλλάξουμε μια μεθοδολογία, ακόμα και αν είναι σωστή».

Συγχώρεση: «Δε νομίζω ότι συγχωρούμε, απλώς ξεχνάμε। Αυτό γίνεται με τα άτομα. Οι Άνθρωποι δεν ξεχνούν , απλώς θέλουν να φανεί ότι έχουν συγχωρέσει».

Για τα «καλλιτεχνικά», όπως με χιούμορ αποκαλεί τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις: «Δεν έχω κανένα πρόβλημα। Όσο δεν ενοχλούν τους άλλους, μπορούν να κάνουν ό, τι θέλουν। Άρα αν μπορούν να βρουν σε αυτό το πλαίσιο κάτι κοινό,ας το βρουν… Δέστε από την άλλη πλευρά και τι συνέβαινε στην Αρχαία Ελλάδα। Η ουσιαστική διαφορά που βλέπω είναι ότι τώρα αναγνωρίζουν μια ουσία σε αυτή τη σχέση, ενώ στην αρχαία Ελλάδα ήταν κάπως τυπική»।
Ερώτηση σχετικά με τον αν δεχόμαστε το «πάνω από το μέσο όρο» σε πρόσωπα και καταστάσεις: « Νομίζω ότι γενικά δε δεχόμαστε το πάνω. Και δεν έχει να κάνει με τη διαφορετικότητα, γιατί για μένα η διαφορετικότητα δε σημαίνει και ανωτερότητα. Όμως, νομίζω ότι έχουμε την τάση να ψάχνουμε την ταυτότητα. Θέλουμε ταυτόσημα άτομα να μας μοιάζουν, ούτε καν την ισότητα. Αρκεί σε αυτή την περίπτωση να κοιτάξετε τον καθρέπτη σας, αν ψάχνετε το είδωλό σας για να συνομιλήσετε ή να συναναστραφείτε. Προσωπικά νομίζω πως πρέπει ο συνομιλητής να είναι ισάξιος, άλλα όχι ταυτόσημος.Στον συνάνθρωπο δεν υπάρχει μόνο το ταυτόσημο, υπάρχει και το συμπληρωματικό. Αν δεν μας συμπληρώνει ο άλλος, δεν μπορούμε να έχουμε μια πλούσια σχέση. Αν ο άλλος είναι εντελώς ταυτόσημος είμαστε δύο φορές εμείς, πράξη καθαρά εγωιστική. Με το συμπληρωματικό έχουμε το φαινόμενο του αλτρουισμού, δεχόμαστε τον άλλο ως διαφορετικό ον και είναι ένας τρόπος να ξανακοιτάξουμε το δικό μας το ον।
Για τον εγωισμό: «Δεν έχει θέση στη ζωή μου। Έχει θέση μέσα στην κοινωνία। Το φαινόμενο του εγωισμού το συναντάμε, όταν δεν υπάρχει το πλαίσιο του αλτρουισμού»।

Πολιτισμός και Εγωισμός: «Ο πολιτισμός επιτρέπει και τον εγωισμό। Αυτό το βλέπετε στον καλλιτεχνικό τομέα με τους καλλιτέχνες, π.χ. όταν ένα γλύπτης κάνει ένα άγαλμα, μερικές φορές είναι απλώς μια αναπαραγωγή του εγώ του, δεν σημαίνει ότι το σκέφτηκε για τους άλλους. Υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι το κάνουν για τους άλλους. Όταν το κοιτάμε μόνο πολιτιστικά νομίζω ότι μας διαφεύγει ουσιαστικά αυτή η ψυχολογική τάση».

Υπουργός ή Σύμβουλος στο Υπουργείο πολιτισμού?: «Αν ήμουν σύμβουλος σ΄ ένα Υπουργείο Πολιτισμού, ( το άλλο μου φαίνεται αδιανόητο), θα έλεγα στον Υπουργό μου πως πρέπει να δημιουργήσει ένα ανθρώπινο πλαίσιο που να υπάρχει μια κοινωνία που να είναι πιο ανθρώπινη, και όχι να έχουμε ανθρώπους που να είναι τόσο κοινωνικοί। Αυτό γίνεται μέσω του Πολιτισμού, διότι ο Πολιτισμός ξεφεύγει από το κοινωνικό πλαίσιο γιατί παραμένει. Οι πολιτισμοί μπορεί να εμπεριέχουν πολλές κοινωνίας, η κοινωνία έχει μόνο έναν πολιτισμό, γιατί αλλιώς δεν τα καταφέρνει. Βέβαια κοιτάζει άλλους πολιτισμούς συγχρονικά, αλλά διαχρονικά παραμένει σ’ ένα πλαίσιο.Είναι ενδιάμεσο μεταξύ της κοινωνίας και της ανθρωπότητας, είναι μια πολλαπλότητα πιο ενισχυμένη και γι’ αυτό είναι και πιο ανθεκτική। Το ενδιαφέρον είναι ότι, ενώ ξέρουμε ότι ότι οι πολιτισμοί πεθαίνουν, συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι η δική μας κοινωνία είναι αθάνατη. Εδώ εντοπίζω και το τραγικό λάθος της εξέλιξης, πιστεύοντας ότι με ένα Υπουργείο Πολιτισμού θα πρέπει να μπούμε ένα πλαίσιο καθαρά διαχρονικό, και όχι συγχρονικό αλλά να προσπαθούμε να παράγουμε έργα μόνο για το μέλλον, χρησιμοποιώντας το υπόβαθρο του παρελθόντος, και να ξεφύγουμε από τα έργα που αφορούν μόνο στο παρόν. Θα ήμουν περήφανος αν ως σύμβουλος στο Υπ। Πολιτισμού είχα συμβάλλει στο δημιούργημα του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, που δεν αναδεικνύει μόνο ένα σύγχρονο κατασκεύασμα, αλλά δέχεται το παρελθόν, το αναδεικνύει και το βάζει σ’ένα επίπεδο που είναι πολύ πιο σημαντικό. Επιπλέον προσφέρει και μια στρατηγική σημαντικότητα με τα μάρμαρα που δεν είχαμε πριν».

Σύμβουλος στο Υπουργείο Παιδείας: «Θα προσπαθούσα να αλλάξω το σύστημα, ώστε να είχαμε πραγματικά προδιαγραφές ευρωπαϊκές και το ίδιο αξιοκρατικό επίπεδο. Δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στα θεσμικά όργανα και όχι στη σχέση Δασκάλου-Μαθητή। Αυτό που σήμερα ονομάζουμε ‘δάσκαλος’’ και δεν είναι αυτό που ήταν ο Σωκράτης, είναι απλώς ένα μικρό θεσμικό όργανο που δε σεβόμαστε ως κοινωνία και δεν έχει το κύρος που είχε παλιά. Το πλαίσιο δάσκαλος- πανεπιστημιακός-μαθητής- φοιτητής, η κοινωνία το σέβεται πολύ τυπικά γιατί δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα ενδιάμεσο, για να μην πω ένα μέσο, κατάκτησης μιας κοινωνικής θέσης। Στην πραγματικότητα, όλο αυτό το πλαίσιο είναι ένα πεδίο δράσης που αφορά στα γνωστικά αντικείμενα। Κατά συνέπεια, δε θα έπρεπε να ασχολούμαστε με το πώς οι φοιτητές μας σήμερα μπορούν να μπουν μέσα σ’αυτό το κοινωνικό πλαίσιο, αλλά το πώς θα μαθαίνουν συνεχώς, ώστε να γίνουν άνθρωποι!

Άνθρωπος από το «άνω θρώσκω» ή από το «ανδρός όψη»? Διάκριση εννοιών Άνθρωπος-άτομο: «Αυτές είναι γλωσσολογικές προσεγγίσεις που δεν έχουν μεγάλη συμβολή στην εξέλιξη της Φιλοσοφίας। Το άτομο για μένα καθορίζεται από το σύνολο που ανήκει και είναι η κοινωνία, ενώ ο άνθρωπος ανήκει στο σύνολο που λέγεται ανθρωπότητα। Κατά συνέπεια, κοιτάζω τον άνθρωπο ως αξία, ενώ το άτομο ως αρχή। Οι αρχές αλλάζουν, οι αξίες δεν αλλάζουν। Δε με ενδιαφέρει αν κάποιος νοιώθει ανώτερος ή κατώτερος, σημασία έχει τι δουλειά κάνει. Τα θεμέλια είναι πάντοτε κατώτερα, αλλά είναι πιο σημαντικά για να πάμε πιο ψηλά».

Τι θεωρεί ως φυλακή και εγκλωβισμό: «Πολύ απλά, την έλλειψη Ελευθερίας»।

Πώς ορίζει την Ελευθερία?: « Η δράση του μυαλού, ο στοχασμός। Δε νομίζω ότι ο άνθρωπος υπάρχει, αν δεν μπορεί να στοχαστεί। Και ο στοχασμός είναι πάντα ελεύθερος»।

Πώς μπορούμε να απεγκλωβιστούμε από την καθημερινότητα, το κυνήγι του χρήματος και ό,τι μας ‘‘φυλακίζει’’: « Νομίζω ότι δεν πρέπει να είμαστε σε αυτό το χώρο। Στην πραγματικότητα προσπαθούμε να πιάσουμε κάτι σταθερό, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε ότι όλα είναι δυναμικά। Επιπλέον νομίζω ότι κινούμαστε πάρα πολύ και θα ήταν καλό να είμαστε και λίγοι ακίνητοι। Π।χ. το δέντρο έχει μια παράξενη ιδιότητα: δεν μετακινείται. Κατά συνέπεια δε λειτουργεί μέσα στο χώρο, αλλά μόνο στο χρόνο. Το δέντρο είναι ο πιο ιδανικός τρόπος για να ταξιδεύετε μέσα στο χρόνο. Ποιος προσέχει όμως τα δέντρα? Το δέντρο έχει γνώση. Έχει ενδιαφέρον να σκεφτείτε τον εαυτό σας σαν ένα δέντρο και να παρακολουθήσετε όλα αυτά τα άτομα που κινούνται γύρω σας και προσπαθούν να πιάσουν καρέκλες, χρήματα, σπίτια, αυτοκίνητα, γυναίκες, άντρες, … , είναι σαν μια τεράστια κίνηση Brown, δηλαδή κινούνται για να πείσουν τον εαυτό τους ότι κάνουν κάτι. Στην πραγματικότητα, μόνο υπάρχουν και απλώς δε ζουν. Τα άτομα μόνο υπάρχουν γι’αυτό είναι και αθάνατα, ενώ οι άνθρωποι ζουν και πεθαίνουν».

Σπατάλη χρόνου: «Η ίδια η διδασκαλία είναι σπατάλη χρόνου. Πρέπει να σπαταλήσετε το χρόνο, να τον θυσιάσετε για τον δώσετε σε κάποιον άλλον. Είναι θυσία. Είναι μια μορφή σκυταλοδρομίας. Και η αγάπη είναι σπατάλη χρόνου, γιατί όσο πιο σημαντικό είναι ένα πράγμα, τόσο πιο μεγάλο είναι το χρονικό διάστημα που σπαταλάς. Για μένα η σπατάλη χρόνου είναι μια ένδειξη ότι κάνω κάτι άλλο που το θεωρώ πολύ πιο σημαντικό. Αν το δείτε σε αυτό το πλαίσιο, θα αντιληφθείτε στην ουσία ότι θυσιάζετε ένα κομμάτι του εαυτού σας. Και νομίζω ότι μόνο όταν θυσιάζουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας βρισκόμαστε σε αυτό το χώρο που ονομάζουμε Αγάπη»।

Ταυτίζει την Αγάπη με την Ελευθερία?: «Όχι। Η Ελευθερία είναι αυτό που δίνει τη δυνατότητα να αγαπήσουμε। Η Αγάπη δίνει τη δυνατότητα να μην είμαστε ελεύθεροι। Είναι οικειοθελής δέσμευση. Άλλο δεσμοί και άλλο δεσμά».

Ξέρουμε να αγαπάμε? Τι ονομάζουμε Αγάπη?: «Μαθαίνουμε να αγαπάμε। Το θέμα είναι τι ονομάζουμε Αγάπη, γιατί πολλές φορές αυτό που ονομάζουμε αγάπη για τον άλλο, είναι αυτό που ονομάζουμε αγάπη για τον εαυτό μας। Μας αρέσει μερικές φορές να έχουμε τον άλλο να κουβαλάει τον καθρέφτη μας και κάπου-κάπου να θυμόμαστε ότι υπάρχει και κάποιος που μας καθρεφτίζει»।

Καλός και κακός άνθρωπος: «Νομίζω πως οι Άνθρωποι δεν έχουν αυτή την αίσθηση. Αυτή υπάρχει πολύ συχνά στα άτομα. Μου έλεγε ένα φίλος μου, γιατί να είναι τόσα πολλά τα άτομα και γιατί οι Άνθρωποι να είναι τόσο σπάνιοι? Λόγου Χάριν, τα αστέρια τα βλέπετε μόνο όταν υπάρχει σκοτάδι. Γιατί δεν τα βλέπουμε την ημέρα, ενώ υπάρχουν? Χρειαζόμαστε, λοιπόν, και το άλλο, απλά πρέπει να αντιλαμβανόμαστε τη διαφορά. Η διαφορά κάνει τη διαφορά».

Το ‘‘λιμάνι’’ του, η γαλήνη του: «Στο ταξίδι δε μας ενδιαφέρει η ηρεμία। Οι διαταραχές μπορεί να είναι δύσκολες, αλλά μόνο τα εμπόδια μας μεγαλώνουν και όπως λέει και ο Νίτσε ‘ότι δε σε σκοτώνει σε μεγαλώνει’। Η ευκολία δεν ξεπερνιέται, μόνο η δυσκολία ξεπερνιέται। Το βλέπω σαν ένα βάθρο όπου μπορώ να πάω πιο ψηλά ή αλλού. Στο ταξίδι οι ευκολίες είναι κάπως βαρετές, είναι μια παύση, ένα ενδιάμεσο, μια σιωπή που επιτρέπει να πάμε στην επόμενη κίνηση, όπως λέμε και στην Μουσική».
Μουσική που ακούει: «Την Καλή। Εννοώ ότι δεν ακούω μια ειδική μουσική, δηλαδή μόνο κλασσική, μου αρέσει η ποιότητα και μάλιστα, όταν κοιτάζουμε διαχρονικά τη Μουσική, μπορούμε να βρούμε εξαιρετικά δείγματα και την ποιότητα που, βέβαια, σπάνια τη συναντάμε»।

Διαμάντια ή Μαργαριτάρια? « Η διαφορά μεταξύ των δύο είναι ουσιαστική, ακόμα κα φιλοσοφικά. Το διαμάντι είναι άνθρακας που έχει μετακινηθεί, όσο αφορά τη μοριακή του δομή. Το μαργαριτάρι είναι ένα ελάττωμα. Το μαργαριτάρι θα το βρείτε μέσα σ’ ένα ζώο που -έχοντας εισχωρήσει μέσα του ένα ξένο αντικείμενο- παράγει το μαργαριτάρι για να προστατευθεί από το ξένο αντικείμενο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες. Το ένα είναι μια μετατόπιση, το άλλο είναι μετασχηματισμός. Νομίζω ότι ο μετασχηματισμός είναι περισσότερο ενδιαφέρων, γιατί αρχίζει από ένα λάθος. Στην πραγματικότητα αυτό το λάθος αναδεικνύεται ως πιο σημαντικό. Οι ειδικοί, όταν κάνουν τα τεχνητά μαργαριτάρια, προσθέτουν οι ίδιοι τον ξένο οργανισμό, για να παράγουν το μαργαριτάρι. Άρα, καταλήγουμε στην αξία του αγώνα. Έτσι και ο δάσκαλός είναι εκείνος που φέρνει το ξένο στοιχείο στο μαθητή, που σιγά-σιγά, θα παράγει ένα μαργαριτάρι. Αυτή η ξένη τοποθέτηση είναι μια παρέμβαση। Πρέπει και ο μαθητής να αποδεχτεί αυτή την παρέμβαση, ώστε να υπάρχει μια εξέλιξη των δύο। Γιατί τελικά ποιος έφτιαξε το μαργαριτάρι, ο εξωτερικός παράγοντας ή ο οργανισμός ή και οι δύο?"

Πόσο τον ακούει η κοινωνία και του επιτρέπει να κάνει πράγματα για αυτήν? «Πολύ απλά, η κοινωνία δεν επιτρέπει τίποτα. Είναι σαν τα ανθρώπινα δικαιώματα, δηλαδή αυτά που δεν διεκδικούμε, σημαίνει ότι δεν υπάρχουν.Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα κοινωνικό σύστημα που θα επιτρέψει στη δράση των ανθρώπων να λειτουργήσουν μόνο και μόνο για την ανθρωπότητα. Απλώς, εμείς το κάνουμε. Αυτό είναι και το προμηθειακό στοιχείο, δεν επέτρεψαν οι θεοί στον Προμηθέα να δώσει τη φωτιά στους ανθρώπους, την έκλεψε!Για μένα το ισχυρό σημείο στον Προμηθέα είναι, όχι το ότι έκλεψε τη φωτιά-γιατί αυτό θυμόμαστε δυστυχώς-, αλλά ότι μας έδωσε φως. Για μένα ο Προμηθέας είναι αυτός που μετέτρεψε τη φωτιά σε φως!Το θέμα της αφετηρίας και του ταξιδιού βρίσκεται στο ερώτημα: Είναι πρώτα το φως ή η φωτιά? Αν απαντήσετε σε αυτό το ερώτημα, θα ξέρετε τότε ποια είναι η αφετηρία και ποια είναι η άφιξη. Στην ουσία σε ένα πολιτισμικό σύστημα δεν έχει μεγάλη σημασία αυτό, αλλά η θυσία που θα κάνετε για να μετατρέψετε το ένα σε άλλο. Η θυσία για να μετατρέψετε το φως σε φωτιά είναι ελάχιστη, αρκεί να γίνει ένας πόλεμος, χρησιμοποιεί γνώσεις για να λειτουργήσει ως ισχύ πυρός, η θυσία είναι να μετατραπεί η φωτιά σε φως είναι τεράστια και για αυτό είναι και προμηθειακή.Συνεπώς, πρέπει να γίνουμε κλέφτες κάποιων πραγμάτων. Η γνώση μόνο κλέβεται, δε μας τη δίνει κανείς. Θέλουν να μας έχουν κουτούς γιατί τα πράγματα γίνονται ευκολότερα για το σύστημα"।

Τι άλλο «απαγορεύεται»?: «Τα πάντα απαγορεύονται। Απαγορεύεται η αξία, η ποιότητα, η διαφορετικότητα, απαγορεύεται η αξιολογία και προτείνεται μόνο η αξιολόγηση, απαγορεύεται το γνωστικό αντικείμενο και επιτρέπεται μόνο η αποτελεσματικότητα, και αναρωτιέμαι η αποτελεσματικότητα για ποιο πράγμα? για τη μίμηση?

Τι τον θυμώνει? «Οι γενοκτονίες। Τα εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητας, γιατί όχι μόνο πρέπει να αποδεχτούμε ότι έγινε ένα έγκλημα, αλλά χρειαζόμαστε τεράστια δουλειά για να αναγνωριστεί ως έγκλημα। Είναι απάνθρωπο, διότι δεν υπάρχει άνθρωπος που να μπορεί να αντέξει μόνος του μια γενοκτονία και στο πλαίσιο της αναγνώρισης αναγκαζόμαστε να έχουμε σειρά από ανθρώπους που παράγουν το ίδιο έργο για να καταφέρουν ένα μόνο πράγμα: ακόμα και τώρα πρέπει να αποδείξουμε ότι έγιναν οι γενοκτονίες। Είμαστε πολύ χαμηλά Αυτός που διέπραξε το έγκλημα το ξέρει. Στα ανθρώπινα δικαιώματα πρέπει και το κράτος που διέπραξε το έγκλημα να αποδεχτεί ότι ήταν δήμιος. Εδώ βρίσκεται η δυσκολία, ότι, για να θεωρήσουμε ότι όντως έγινε έγκλημα, χρειαζόμαστε και την ομολογία του κράτους που διέπραξε ότι έγκλημα. Όταν δεν το αναγνωρίζουν και οι επόμενες, συμβάλλουν τελικά και σε μια νέα γενοκτονία που είναι εκείνη της μνήμης».

Υπάρχουν εξωγήινοι? «Βεβαίως, γιατί να μην υπάρχουν? Στατιστικά είναι απαράδεκτο να είμαστε εντελώς μοναδικοί। Υπάρχει και το πλαίσιο των πολλαπλών κόσμων, η θεωρία σχέσεων, η θεωρία διακλαδικότητας, όλα αυτά τείνουν να μας αποδείξουν ότι μάλλον υπάρχουν όχι μόνο εξωγήινοι, αλλά και ολόκληροι πολιτισμοί οι οποίοι μας είναι εντελώς άγνωστοι λόγω της απόστασης. Απλώς, η εξέλιξη της τεχνολογίας σε κάποια φάση θα μας βοηθήσει να έρθουμε σε αυτή την επαφή. Χρονικά, για κάτι τέτοιο, δε θα φτάσει μια ανθρώπινη ζωή».

ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ:
Η χρησιμότητα του τεστ ευφυΐας: «Δεν πιστεύω στη χρησιμότητα πολλών από τα πράγματα που καθορίζουν την έννοια του ανθρώπου. Τα θεωρώ άχρηστα. Τα προικισμένα παιδιά δεν ξέρουμε πώς βλέπουν τον κόσμο και πώς αντιμετωπίζουν τους μεγάλους, διότι είναι απλά μεγάλοι με μικρό μέγεθος. Το τεστ είναι ένας μπούσουλας, γιατί μας κατευθύνει όπως συμβαίνει με τις στρατηγικές μάθησης. Αν δεν ξέρετε σε ποια κατηγορία ανήκει ένα παιδί, είναι δύσκολο να ξεπεράσετε το εμπόδιο επιλέγοντας τις σωστές στρατηγικές, και να δείτε προς τα πού θα κατευθυνθείτε. Μπορεί να έχει μια δυσκολία γιατί κάτι είναι πολύ απλό και βαριέται , ή γιατί έχει μια μαθησιακή δυσκολία, ή γιατί είναι αφηρημένο. Το τεστ θα σας βοηθήσει να στραφείτε προς μια στρατηγική. Το τεστ ευφυΐας είναι ένα απλώς εργαλείο που μας επιτρέπει μια διάγνωση. Δεν είναι γιατρικό. Το αποτέλεσμα του τεστ είναι μια δυνατότητα, το θέμα είναι τι θα υλοποιηθεί. Δεν έχει σημασία, αν είναι ψηλό ή μικρό το αποτέλεσμα του τεστ ευφυΐας. Σημασία έχει το πώς το χρησιμοποιείτε για να κάνετε κάτι. Είναι σαν να έχουμε ένα μεγάλο και ένα μικρό ποτήρι. Σημασία έχει τι θα βάλουμε μέσα σε αυτό το ποτήρι. Αυτό που βάζουμε μέσα είναι ο στοχασμός, η σκέψη που γίνεται και μέσω του περιβάλλοντος, δεν είναι μόνο ενδογενής παράγοντας. Κατά συνέπεια χρησιμοποιούμε τη γνώση, τη χωρητικότητα που μπορούμε να έχουμε. Είναι σαν να σας λέει η νοημοσύνη σας ότι μπροστά σας βρίσκεται ένας τοίχος και σεις πάρετε φόρα να τον διαπεράσετε, είναι δικό σας πρόβλημα, όχι του τοίχου. Η σκέψη θα σας μάθει ότι είναι πιο εύκολο να περάσετε από την πόρτα. Η νοημοσύνη δεν αλλάζει τα εμπόδια, απλώς τα εντοπίζει, ενώ η σκέψη τα λύνει. Αν δεν μπορεί να εντοπίσει το παιδί τα προβλήματα, πώς θέλετε να τα λύσει? Και αυτό για μένα είναι ένα σύστημα αναφοράς που θα μας επιτρέπει να δούμε, ποιες στρατηγικές θα υλοποιήσουμε προκειμένου να ξεπεράσουμε τα εμπόδια। Και δεν εννοώ αρνητικά εμπόδια, εννοώ οτιδήποτε δεν επιτρέπει στο παιδί να έχει το καλύτερο αποτέλεσμα, επειδή ακριβώς δεν έχει ξεπεράσει τεχνικής φύσεως εμπόδια»।

Εποικοδομητικά παιχνίδια για τα παιδιά: «Τα αφαιρετικά। Πολύ καλό είναι το πλαίσιο των παζλ, ακόμα καλύτερα όταν δεν έχουν και εικόνες। Άλλο επίσης πολύ καλό είναι το Tang round όσο αφορά τα παθητικά παιχνίδια। Σε κείνα που θέλουν συνδυασμό, είναι καλά τα παιχνίδια ντάμες, σκάκι και Count. Όσο αφορά στα χαρτιά, καλό είναι το μπριτζ, τα άλλα είναι κατωτέρου επιπέδου, το πόκερ είναι καθαρά ψυχολογικό, άρα δεν αναπτύσσει την νοητική του παιδιού. Για πολύ καλούς παίκτες είναι καλό και το black jack».

Η συμμετοχή του σε κοινωνικές εκδηλώσεις: «Σε κοινωνικές εκδηλώσεις δεν πηγαίνω ποτέ। Πηγαίνω, όμως, σε εκθέσεις, για να δω έργα φίλων μου ή κάτι σημαντικό σε κινηματογράφους ή θέατρα για να δω κάτι που θεωρώ ότι αξίζει। Δεν πηγαίνω απλώς για να φανώ σε κάποιον»।

Τον έχουν εξαπατήσει ποτέ? «Μα φυσικά, άλλωστε όλη η συζήτηση που κάνουμε είναι ουσιαστικά μια εξαπάτηση. Αν στην πρόσκληση που μου κάνατε είχα απαντήσει «όχι» θα είχα προστατεύσει τον εαυτό μου. Συνεπώς, παίρνω ένα ρίσκο, όπως και σεις παίρνετε ένα ρίσκο. Νομίζω τελικά ότι και οι δυο μας χρησιμοποιήσαμε τα λάθη μας για να παράγουμε κάτι που έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την αποδοχή. Τελικά, μπορούμε να ρισκάρουμε μια εξαπάτηση για να έχουμε μια ανθρώπινη επαφή. Βεβαίως, και δεν ρισκάρουμε εύκολα, γιατί μας αρέσει να υπολογίσουμε»।।

Ορισμός του Χρόνου: «Τα δύο στοιχεία που είναι σημαντικά είναι η Ανθρωπότητα και ο Χρόνος। Μόνο με αυτόν τον τρόπο υπάρχει εξέλιξη»।

Οι ψυχολόγοι σήμερα αντικαθιστούν τους φίλους? «Εδώ είναι το θέμα ότι είμαστε καθαρά μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο, διότι έχουμε τους φίλους για πολύ μικρή παρέα που συνήθως ταυτίζεται και όταν ψάχνουμε για κάτι συμπληρωματικό, καταλήγουμε στους ψυχολόγους। Νομίζω ότι αν κοιτούσαμε πιο ελεύθερα την ανθρωπότητα και τους ανθρώπους θα βλέπαμε περισσότερους φίλους που ούτως ή άλλως θα χρησιμοποιούσαμε μόνο ένα χέρι για να τους μετρήσουμε. Δηλαδή μια χούφτα ζωής. Το χέρι είναι φτιαγμένο για να πράττει…» …κατέληξε με νόημα ο κ Λυγερός για να συμπληρώσω ότι το όποιο δημιούργημα, έργο, κατασκεύασμα τελικά κρίνεται από το Χρόνο ως προς την σπουδαιότητα και την αξία, και το πόσο τελικά θα αντέξει στο αύριο, με μέσο το παραπλανητικό παρόν…

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010

Ο καθηγητής Νίκος Λυγερός στη Ρόδο και στον "ΠΑΛΜΟ"

Ο καθηγητής Νίκος Λυγερός, ο ευφυέστερος Έλληνας του κόσμου το Σάββατο 13 Μαρτίου 2010, θα φιλοξενηθεί στο στούντιο του «ΠΑΛΜΟΥ 99.5» και στην εκπομπή «Μουσικές Αναδύσεις» με την Τζίνα Δαβιλά.

Μετά το δίαυλο επικοινωνίας που άνοιξε ο ΠΑΛΜΟΣ ανάμεσα στον κ Λυγερό και στη Δωδεκάνησο, στις 24-10-2009 , ο καθηγητής έρχεται στη Ρόδο ως προσκεκλημένος της μαθηματικής Εταιρείας «Αρχιμήδης» για να βραβεύσει τους μαθητές του Νομού μας που διέπρεψαν στον Πανελλήνιο Μαθηματικό Διαγωνισμό. Η βράβευση θα γίνει στο ΑΚΤΑΙΟΝ, ενώ στις 6:00μμμ θα προηγηθεί ομιλία από τον καθηγητή με θέμα «Κομψά μαθηματικά προβλήματα».

Ο πιο ευφυής Έλληνας , Καθηγητής κ Νίκος Λυγερός, έχει 189 δείκτη ευφυΐας στην κλίμακα Stanford-Binnet και είναι μεγαλύτερος του Αϊνστάιν που είχε 164 δείκτη στην ίδια κλίμακα. Διαθέτει πλουσιότατο βιογραφικό.

Η συνέντευξη - συζήτηση ήταν για μεγάλο διάστημα – κατόπιν επιθυμίας των ακροατών - αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΠΑΛΜΟΥ, ενώ σε γραπτή μορφή διατηρείται στο www.ginadavila.blogspot.com και ζωντανά η συζήτηση στην ιστοσελίδα του κ Λυγερού www.lygeros.org, όπου υπάρχει και το πλήρες βιογραφικό του.

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

"Νίκος Καββαδίας: "Ο εραστής της θάλασσας?" της Τζίνας Δαβιλά

«Δεν μπορώ να φανταστώ τίποτα πιο φανταστικό από την πραγματικότητα» έλεγε ο Ντοστογιέφσκι। Ισχύει όμως και το αντίθετο. Δεν μπορούμε να φανταστούμε τίποτα πιο γήινο και πραγματικό από αυτό που ζούμε κυρίως με τη φαντασία μας. Κάπου εκεί μέσα στα πιο ματωμένα , στα πιο μοναχικά μας όνειρα βρίσκεται ο Νίκος Καββαδίας. Ο «αμαρτωλός» , ο μοναχικός, ο αναρχικός ποιητής-καραβοκύρης των θαλασσών και των ψυχών μας. Ο σοφός γέρος ναυτικός που δε φοβήθηκε να ζήσει τα «μπάρκα τα μεγάλα. Ο «ιδανικός και ανάξιος εραστής» που δεν κατάφερε να θαφτεί στην αγκαλιά της θάλασσας της επίσημης και μόνιμης ερωμένης του, έμπνευσης, πάθους, ό,τι είχε κατάδικό του και δεν είχε συνάμα, μιας και οι μεγάλες αγάπες δεν ξέρουν από όρια και αλυσίδες…
«Αν ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική, εμείς δε βρήκαμε τη δική μας ήπειρο να ξεμπαρκάρουμε…» έλεγε συχνά σε φίλους. Εκείνος ο Φλεβάρης του 1975 ταξίδεψε το Νίκο Καββαδία στο ταξίδι το αλαργινό. Οι φίλοι δεν του κούνησαν τα μαντήλια , «αυτά , έλεγε ο ίδιος, είναι για τους αταξίδευτούς στεριανούς!» . Αγάπησε τη θάλασσα αμαρτωλά και παθιασμένα. Ίσως περισσότερο και από τις γυναίκες που στοίχειωσαν άπειρες την ποίηση του και τις ξεχώριζε από το «καρχηδόνιο επίχρισμά τους» , όπως έλεγε. Αυτοεξόριστος και κοσμοκαλόγερος μέσα στη ζωή που ζούσε ερήμην της και εναντίον της, βλέποντας την πάντα ανάποδα. Αντιμετώπιζε το θάνατο ως «αυγό μελάτο» και γελούσε. Δεν έδωσε δεκάρα τσακιστή για να μαζέψει χρήματα στη «γεμάτη» ζωή του. Γέμισε εμπειρίες και τις έκανε άβυσσο στα ποιήματα που δεν ήθελε να ερμηνεύσει, «γιατί ερμηνεύουν μόνο οι κακοί ποιητές»…Είχε σε τατουάζ την αχώριστη συντρόφισσα της ζωής του , μια «χορεύτρια» γοργόνα στο αριστερό του μπράτσο. «Όταν πεθάνω, έλεγε, αυτές οι ζωγραφιές θέλω να μη σαπίσουν. Να γίνουν αμπαζούρ να φωτίζουν τα όνειρα των στερημένων..»


Ο Καββαδίας δε στερήθηκε κάτι στη ζωή του… Ίσως, γιατί ‘χτύπησε’ τη γροθιά στο μαχαίρι, χωρίς να φοβηθεί να πληρώσει το τίμημα, επειδή ήταν ασυμβίβαστος και αντιμετώπιζε τη ζωή ευλαβικά… ‘Αιμορραγούσε’ με την ποίησή του, μάτωνε μαζί της στο βαθύ μπλε των ωκεανών που «όργωσε» και λάτρεψε… Όπως ‘αιμορράγησε’ και ο μεγάλος, γενναιόδωρος, ‘φευγάτος’, συνθέτης-καπετάνιος της ελληνικής μουσικής Θάνος Μικρούτσικός, που πρώτος τον αγάπησε και τον έκανε ‘τραγούδι’, για να γεμίσει φως, αλμύρα και ιώδιο τις ζωές μας… ‘Όπως ‘αιμορράγησα’ και εγώ, για να κάνω τούτη την ελάχιστη μνεία στον ταξιδευτή της ψυχής και του μυαλού μου! Στον απείθαρχο, χωρίς εισαγωγικά, Νίκο Καββαδία που με ‘ταξίδεψε’ με το μαγικό, ρεαλιστικό ρομαντισμό του, όπου το κορμί δεν έτυχε ή φοβήθηκε να βρεθεί …

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

"Οικολογική ελπίδα" πηγή ανάρτησης: " tvxs"

O Δήμος Κάμπου του νομού Καρδίτσας, με μόλις 5.300 κατοίκους, έρχεται πρώτος στην πράσινη ανάπτυξη στην Ελλάδα, εγκαθιστώντας 5 φωτοβολταϊκά πάρκα, ισχύος 20 kW/h έκαστο, ενώ από την προηγούμενη άνοιξη παράγει ενέργεια και από τον ήλιο.
Ο Δήμος Κάμπου εκμεταλλεύτηκε ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης και πλέον είναι σε θέσει να πωλεί στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγει.

Άλλα φωτεινά παραδείγματα

Στην Ελευσίνα μοιράστηκαν στους κατοίκους 450 ειδικοί κάδοι και πλέον εφαρμόζεται πιλοτικά η οικιακή λιμασματοποίηση. Ο δήμος διανέμει το λίπασμα στους δημότες από τα πράσινα απόβλητα που λιπασματοποιεί. Έτσι, ανακυκλώνεται το 35% του συνολικού όγκου των αστικών αποβλήτων.
Στο νησί της Μήλου λειτουργεί μονάδα αφαλάτωσης νερού με τη χρήση αιολική ενέργειας, δυναμικότητας 3.000 κυβικών μέτρων/μέρα. Στα δε Δωδεκάνησα, η Τέλενδος της Καλύμνου, η Αστυπάλαια, το Αγαθονήσι και το Φαρμακονήσι έχουν εγκατασταθεί ηλιακοί συλλέκτες για τον φωτισμό των δημόσιων δρόμων και των λιμανιών.
Στην Κάλυμνο, και συγκεκριμένα στον ορεινό περιφερειακό δρόμο, έχουν εγκατασταθεί 30 ιστοί με ηλιακούς συλλέκτες ενώ άμεσα θα τοποθετηθούν ακόμα 70. Τα ήδη υπάρχοντα 30 ηλιακά φώτα δρόμων εξοικονομούν περισσότερα από 1.500 ευρώ ετησίως από τον δημοτικό προϋπολογισμό, ενώ η εξοικονόμηση ενέργειας κάθε χρόνο φτάνει τις 16.000 κιλοβατώρες. «Παράλληλα, βάσει μελέτης, σκεφτόμαστε να αποσυνδέσουμε όλους τους δημοτικούς ιστούς που φωτίζουν τους δρόμους από τη ΔΕΗ» λέει στα «Νέα» ο δήμαρχος Καλύμνου, Γιώργος Ρούσος.
Στους Λειψούς, από το 1991, λειτουργεί φυσικό σύστημα διαχείρισης των υγρών αποβλήτων ενώ πρόσφατα εγκαταστάθηκαν ηλιακοί συλλέκτες για το φωτισμό της παιδικής χαράς। «Αυτό που λέγαμε πάντα με τους δημότες στο νησί είναι πως η αειφόρος ανάπτυξη πρέπει να στηρίζεται στην ιστορία της παραγωγής του τόπου, δηλαδή την αλιεία, τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Παράλληλα, αρχίσαμε να ανακυκλώνουμε τα σκουπίδια μας, ενώ στόχος μας είναι να προχωρήσουμε και σε κομποστοποίηση. Στα επόμενα σχέδιά μας είναι να αλλάξουμε όλες τις λάμπες στους δρόμους με ηλιακούς συλλέκτες. Το 2010 θα προχωρήσουμε και σε εγκατάσταση ανεμογεννητριών που θα δίνουν ενέργεια ίση με 3,2 ΜW, η οποία θα υπερκαλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων αφού το καλοκαίρι που είναι περίοδος υψηλής ζήτησης έχουμε ανάγκη από 1,5 ΜW», λέει ο δήμαρχος Λειψών Σπύρος Μπενέτος.
Στη δε Σύμη, έχουνε εγκατασταθεί 55 φωτιστικά που λειτουργούν συλλέγοντας ηλιακή ενέργεια τόσο στον διατηρητέο οικισμό όσο και σε άλλα σημεία. «Το νησί μας είναι ο μεγαλύτερος διατηρητέος οικισμός. Θα ήταν άσχημο αισθητικά ένα δίκτυο με στύλους και κολόνες της ΔΕΗ. Άλλωστε η υπογειοποίηση των καλωδίων κοστίζει πολύ ακριβά. Και βέβαια, με την εγκατάσταση των ηλιακών φωτιστικών εξοικονομούμε ενέργεια και χρήματα» εξηγεί ο δήμαρχος Σύμης Λευτέρης Παπακαλοδούκας. Ο δήμος έχει ήδη παραγγείλει ακόμα 40 φωτιστικά. Λειτουργεί φωτοβολταϊκός σταθμός 40 kW - από την πώληση του ρεύματος ο δήμος κερδίζει περίπου 5.000 ευρώ τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς και μία ανεμογεννήτρια των 800 kW.
Στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, προωθείται η καταπολέμηση φυτών με βιολογικές μεθόδους ή με εξαπολύσεις ωφέλιμων εντόμων. Στην Πυλαία η θέρμανση και ψύξη του κτιρίου του δημαρχείου γίνεται με χρήση της γεωθερμίας. Στην Κοζάνη, υπάρχει σύστημα τηλεθέρμανσης το οποίο θερμαίνει 24.000 διαμερίσματα σε σύνολο 4.600 κτιρίων της πόλης.
Στη Νιγρίτα Σερρών, με τους περίπου 9.800 κατοίκους, τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες να εγκατασταθούν Ανανεώσιμες Πηγές. Το βεβαιωμένο γεωθερμικό πεδίο της περιοχής είναι χαμηλής ενθαλπίας, δηλαδή χαμηλής θερμοκρασίας, και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παραγωγή ενέργειας, γίνονται όμως ενέργειες ούτως ώστε να χρησιμοποιηθεί στην αγροτική παραγωγή και τα θερμοκήπια. «Πριν από δύο μήνες πεζοδρομήσαμε την περιοχή έξω από το γυμνάσιο και το λύκειο και εγκαταστήσαμε 10 ιστούς με αυτόνομα φωτοβολταϊκά πάνελ. Το κόστος είναι μηδαμινό αφού μόνο τις μπαταρίες θα χρειαστεί να αλλάξουμε σε 10 χρόνια. Επόμενος στόχος μας είναι να τοποθετήσουμε στα 170 τ.μ. της οροφής του δημαρχείου φωτοβολταϊκά πάνελ, προκειμένου να ηλεκτροδοτήσουμε την πλατεία που βρίσκεται μπροστά» δήλωσε στα «Νέα» η δήμαρχος Αγγελική Μήκα.
Στην Ανάβρα του νομού Μαγνησίας, με μόλις 700 μόνιμους κατοίκους, από το 2006 λειτουργεί το αιολικό πάρκο της Αλογοράχης σε υψόμετρο 1.650 μέτρων – κάτι που φέρνει την Ανάβρα στην κορυφή της λίστας με τα ψηλότερα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα. Στο αιολικό πάρκο εγκαταστάθηκαν 20 ανεμογεννήτριες συνολικής ισχύος 17,5 ΜW, αρκετής να τροφοδοτήσει με ρεύμα 13.000 νοικοκυριά. Εκτός από την αύξηση των εσόδων στο κοινοτικό ταμείο - το κέρδος ετησίως φτάνει σε 50.000- 100.000 ευρώ - «πετυχαίνουμε και απορρύπανση» επισημαίνει ο πρόεδρος της κοινότητας Δημήτρης Τσουκαλάς. Στην Ανάβρα επίσης, εκτός του αιολικού πάρκου, υπάρχει το περιβαλλοντικό- πολιτιστικό πάρκο, έκτασης 240 στρεμμάτων, το καταφύγιο άγριας ζωής και σύντομα το σύστημα τηλεθέρμανσης.